|298 Temptation du dyable de vaine gloire.

[bvj v] |299 Quintement, le dyable tempte l’omme malade ou mourissant par sa propre complacense, qui est orgueil spirituel, par la quel il est aux devotz, religieux et parfais plus infestes et molestans, |300 car il ne peult l’omme denoncer de la foy ou a desperation ou a impacience induire et actraire. |301 Adoncques tempte il homme par sa propre complaisance, |302 luy jectant au devant telles pensees :

|303 « O homme, comment tu es ferme en la foy ! |304 Comment tu es fors en esperance et com tu es constans et paciens en ta maladie ! |305 O quant moult des biens tu as faitz ! |306 Tres grandement tu dois avoir gloire, |307 car tu ne es point comme les aultres, qui ont perpetré innumerables maulx |308 et toutes voies, d’ung seul gemissement aux regnes des cieulx sont parvenus. |309 Pour quoy le regne des cieulx, de droit, ne te peult estre denyé ou escondue, |310 car tu as loyaulement combatus pour tout prandre. |311 La couronne qui t’est appareillé et le plus hault et excellent siege devant les aultres tu obtendras. » |312 Par telle et semblables choses, le diable instamment labeure de mectre l’omme a spirituelle orgueil ou a sa propre complaisance. |313 Pour quoy est a noter premierement car par tel l’omme resemble au diable, |314 car par tel orgueil il ce fait d’ange diable. |315 Secondement, car par orgueil appert que l’omme commect et fait blaisme a Dieu par ce que, le bien qu’il a de Dieu, le presume avoir de luy mesmes. |316 Tiercement, que si grande porroit estre sa complaisance que par icelle seullement seroit dampnés. |317 Dont dist saint Gregoire : |318  « Se aulcun remembre le bien qu’il a fait, de luy mesmes s’en eslieve, devers l’auteur de humilité en chiet et tresbouche. »

|319 Bonne inspiration de l’ange contre vaine gloire.

[bvij v] |320 Contre la quinte temptation de l’ennemy l’ange donne bone inspiration disant : |321 « Meschant miserable, pour quoy te orgueilliz tu en arrogant et attribuant a toy mesmes constance de foy, esperance et pacience, laquelle toutesvoys seullement tu doibz attribuer a Dieu, |322 car point de bien ou vertu n’as de toy mesmes, |323 disant Nostre Seigneur : |324  ‘Sans moy ne peulz riens faire’ ? |325 Et aultre part est escript : |326  ‘Tu ne doys quelque bien arroguer a toy. |327 Tu ne te vanteras point, |328 tu ne t’essauceras point par furte |329 ou impudentement esleveras. |330 Tu ne presumeras riens de toy.’ |331 Et de rechief dist Notre Seigneur : |332  ‘Se vous ne devenés comme cestuy petit enfant, humbles, vous n’entreroy point ou royaulme des cieulx.’ |333 Pourtant, humilie toy, tu seras exalcéz, |334 come verifie Nostre Seigneur, disant : |335  ‘Qui se humilie sera exalcé.’ |336 Et saint Augustin dist : |337  ‘Si tu te humilie, Dieu descendra a toy. |338 Se tu eslieves et exalces, Dieu se partira a toy.’ |339 Tourne doncques ton couraige d’orgeulleuseté, laquelle jadiz transmuer fist et abismer le tres bel ange sur tous le tres plus lait et tres hideux diable |340 et le gecta de la haulteur des cieulx ou parfon d’enfer, laquelle aussi fut cause de tous pechés. |341 Dont dit saint Bernard : |342  ‘Commencement de tout peché et cause de toute perdition est orgueil’, |343 disant oultre : |344  ‘Ostéz ce vice et sans paine tous aultres vices seront delaissés’. |345 Pour quoy est a noter singulierement que, quant le malade se sent tempté par orgueil, il doit premier pancer |346 que orgueil a tant despleu a Dieu que, a celle occasion, il banist et debouta au plus bas d’enfer le tres noble creature sur toutes, Lucifer, avecques tous ses adherens, a dampnation et exil perpetuellement.


298 Leçon non conservée : mq.
299 Leçon non conservée : complacens ; il est devotz aux r. ; et (aprés infestes)
305 Leçon non conservée : ne ses point
309 Leçon non conservée : tu es loyaulement
311 Leçon non conservée : obtendres
316 Leçon non conservée : Tiercement qui si ; complaisance uqi par
317 Leçon non conservée : auteur du h.
318 Note : Grégoire Ier, Homeliae in Evangelia, IV, 1
319 Leçon non conservée : Bonne esperance de
324 Note : Jonas, 15, 5
325 Leçon non conservée : arrogues ; vantiras ; impulentement
326 Note : Isidore de Séville, Synonyma, II, 21
332 Note : Matthieu, 18, 3
335 Note : Matthieu, 23, 12; Luc, 18, 14
337 Note : Augustin, Enarrationes in Psalmos, XXXII, II, 23
342 Note : Bernard de Clairvaux, Sermones in natali sancti Andreae, II, 7
344 Note : Opus imperfectum in Matthaeum, XLIII
345 Leçon non conservée : singulierement qui quant
346 Leçon non conservée : (pancer) qui orgueil ; deboute