Incunable V

[a i]

|1 Le livre intitulé L’Art de bien mourir

[aii ra]|2 S’ensuit une tres devote meditacion de l’ame qui pense a son departement du corps pour avoir lors secours.

|3 Qui sera mon loyal amy, mon feable secours a mon derrain besoing, a la destroitte heure de mon departement de mon corps ? |4 Qui m’aydera lors ? |5 Qui parlera ou respondra pour moy ? |6 Qui me delivrera quant je seray appellee devant le tres espouentable jugement du Souverain Seigneur, |7 quant les ennemis me environneront de toutes pars et accuseront en maintes guises, |8 quant ilz s’efforceront me traire ou feu d’enfer pardurable, |9 quant ma conscience proprement et mes euvres bailleront tesmoignage contre moy ? |10 Sera ce lors le monde et mes amys charnelz qui me ayderont ? |11 Nennyl voir, mais ilz me laisseront aller a la voye.

|131 Cy commence le livre intitulé L’Art de mourir.

[av rb] |132 Quanvis secundum Philozophum, et cetera. |133 Selon que dit le Philozophe ou tiers livre de Ethiques en parlant des choses terribles et espouentables qui au monde peullent advenir, |134 « le plus terrible cas qui puisse advenir a l’home est la mort, |135 car la mort est abolicion de tous biens ». |136 Et pour tant dit il ou Livre du desprisement du monde : |137 Mors resecat, et cetera |138 « La mort trenche et abat grans, petis, jeunes, vielz, povres, riches, roys, ducs, contes, princes, barons, chevalliers, dames, damoiselles et generalement toutes choses que nature a creés.’ |139 Pour tant est elle bien terrible. |140 Laquelle chose bien pouons clerement congnoistre si nous regardons aux fais de Alexandre le Grant, qui, par armes et force corporelle, fut dit avoir conquesté la monarchie du monde et sur tout dominer |141 si que jamais ennemy, tant fort fust, ne trouva qui le peust supperer. |142 Et toutes fois, mort sans fer ne armures le suppera et le mist si bas que toute la puissance que il avoit ne le peult preserver ne garder.

|191 Chapitre des advertissemens et congnoissances que on doit donner au malade pour bien mourir.

|192 Pour congnoistre evidentement si aucun malade estant au lit de la mort peult bien mourir et aussi pour le induire a ce faire.

|193 Premierement, |194 on le doit advertir de croire generalement tout ce que ung bon crestien doit croire et de vouloir vivre et mourir en la foy de Dieu, en l’unité et obedience de saincte Eglise.

|195 Secondement, |196 on le doit admonnester de avoir griefvement offensé Dieu pour tant que le plus [avi vb] juste du monde sept foys le jour l’offense |197 et lui remonstrer comme il doit avoir en son cueur grande desplaisance de tant avoir offensé Dieu, son Createur.

[aviii ra]

|250 La premiere tentacion de quoy le dyable tente l’homme en l’article de la mort.

[aviii rb] |251Jouxte ce que dit est que la premiere chose de quoy le malade doit estre adverty en [aviii va] l’article de la mort est la foy, |252 semblablement la premiere tentacion que le dyable lui donne est touchant la foy, |253 car il sçait bien que, par sa cautelle, il peult une fois faire tant que le pacient en la mort doubte, vacille ou ne croye point fermement en la foy de Dieu et de l’Eglise, qu’il est damné, |254 car impossible est que sans foy nous puissions plaire a Dieu et, par tant, sans foy nous pouons avoir aucun salut.

|371 Ensuit la seconde tentacion.

[biii va]

|372 La seconde tentacion de quoy le dyable tente l’homme en l’article de la mort.

[biii vb] |373La seconde tentacion, selon nostre present acteur, de quoy le dyable tentera et es[biiii ra]sayera a decepvoir le malade en l’article de la mort est de desperacion |374 contre la grant esperance et confidence que tout crestien doit avoir en la misericorde de Dieu. |375 Et ce fait ceste tentacion en deux manieres : |376 premier par ostension des pechéz commis par le pacient, |377 secondement par parolles persuasives induisantes a desperacion.

|498 La tierce tentacion de quoy le dyable tente en la mort est d’avarice.

[bvii ra] |499Tiercement, quant l’ennemy d’enfer voit qu’il ne peut faire tant que le pacient en l’ar[bvii rb]ticle de mort puisse devier de la foy de Dieu et de l’Eglise qu’il ne la croye fermement |500 et vueille mourir comme vray catholique, [bvii va] que aussy il ne le peult faire tourner a desesperance comme dit est, il essaye a le decevoir par une autre maniere. |501 Et, affin de le subvertir et faire oster sa cogitacion des choses salutaires pour son ame, lui vient presenter devant luy |502 et reduire a memoire toutes les negoces et occupacions temporelles que le pacient a eu au monde, |503 specialement celles que plus il a amees et ou il a eu plus d’affection, |504 affin que, par le regret que le pacient peult avoir de laisser icelles temporalitéz ou il a eu tant de felicité, |505 il puisse troubler son entendement et laisser a penser au salut de son ame.

[cii ra]

|579 La quarte tentacion dont le dyable tente l’homme en l’article de mort est impacience.

[cii rb] |580Quartement tente le dyable l’homme estant en l’article de la mort de impa[cii va]cience pour le faire murmurer contre Dieu. |581 Et dit, specialement a l’heure que le malade sent de plus grandes douleurs, en luy disant 

[cv rb]

|675 La cinquiesme tentacion que le dyable donne au malade en l’article de la mort est de vaine gloire.

[cv va] |676Quant finablement le dyable voit qu’il n’a peu faire devier l’homme de la foy ou [cv vb] induire en desperance, avarice ou impacience, |677 adonc vient il a lui par une decepcion adulative pour le faire entrer en vaine gloi[cvi ra]re et presumpcion de soy mesmes par complacence de ses faictz, |678 en lui disant : |679 « O vaillant crestien que tu es, |680 considere combien tu as esté constant et ferme en la foy, |681 fort en esperance envers Dieu, |682 charitable et pacient en tous tes fais et combien de euvres meritoires et digne de louenge tu as facites. |683 Bien dois avoir en toy une grande joye et te glorifier, |684 car tu n’es pas comme les autres hommes, qui ont perpetré et faict maulx infinis.

|758 La tres utille conclusion que fait l’acteur en la fin de son livre et commence ou latin Si moriturus, et cetera.

cviii ra] |759Pour faire la conclusion de ceste bonne et salutaire doctrine, l’acteur dit |760 que, si aux as[cvii rb]saulx de la mort le pacient peut encore parler et avoir usance de raison, |761 il doit faire de cueur et de bouche ses oraisons a Dieu le Pere [cviii va] createur en priant sa tres saincte misericorde |762 et, par la vertu de la tres fructueuse passion de son benoist filz Jhesucrist, il ne vueille recevoir en sa grace. |763 Aprés ce doit invoquer et appeler la benoiste Vierge Marie |764 pour son advocate envers Dieu, |765 pareillement aussi son bon ange qui l’agarde et generalement tous les sainctz et sainctes de paradis, |766 qu’ilz vueillent prier Dieu pour lui en ayant tousjours la croix et remembrance de la passion devant soy, laquelle baiser on lui fera.

Table es noms propres

ABEL, 395, Abel, deuxième fils d’Adam et Ève, tué par son frère Caïn

ABRAHAM, 331, patriarche, père des Hébreux

ADAM, 307, le premier homme

ALEXANDRE, 346, ALEXANDRE LE GRANT, 140, Alexandre le Grand, roi de Macédoine

ANTHOINE, 754, ANTHONIUS, 752, SAINT ANTHOINE, 751, Antoine le Grand, anachorète, considéré comme le premier moine chrétien

AUGUSTIN, 490, 459, 460,  623, 627, 631, 634, 637, 700, 734, 775, SAINCT AUGUSTIN, 255MONSEIGNEUR SAINT AUGUSTIN, 154, 156, 438, 625, Augustin, évêque d’Hippone, l’un des quatre Pères de l’Église occidentale et l’un des trente-six docteurs de l’Église

Index des textes cités

Aristote, Éthique à Nicomaque, III, 7 : 134, 144

Augustin

De civitate Dei contra paganos, VIII : 134, 155
De consensu evangelistarum, dist. 11 : 222
De Fide et operibus, I, 15, 24 : 256
De verbis Domini et apostoli, XVII : 327
Enarrationes in Psalmos, XXI, II, 2 : 701 ; XXXII, II, 23 : 735 ; XXXIII, II, 20 : 624
In Iohannis Evangelium tractatus, 47 : 460
Sermones, I, XXI, 11 : 324 ; CCCLII, III, 8 (De utilitate agendae poenitentiae) : 491

ABATRE, ABAT, 138, ABATU, 280, v., affaiblir

ADHERER, ADHERENT, 534, v., attacher à

ADMIRACION, 182, n. f., étonnement

ADMIRATIF, ADMIRATIVE, 329, adj., qui suscite l’étonnement

ADMONICION, 171, 464, ADMONICIONS, 278, 433, AMONICIONS, 301, 364, 488, n. f., conseil, recommandation

ADMONNESTER, 196, 199, 201, 204, 207, 215, ADMONNESTE, 544, ADMONNESTÉ, 211, 302, v., conseiller

AFFECTION, 503, n. f., émotion, sentiment

AFFLICTION, 48, 583, 619, 622, 629, n. f., « Abattement consécutif à un événement douloureux » (DMF)

AGARDER, AGARDE, 765, v., protéger

AMONICION v. ADMONICION

APOSTEME, APOSTEMES, 594, n. m., tumeur

BENIN, BENIGNE, 605, adj., bienveillant

BLANDISSEMENT, 306, n. m., flatterie

BRUIT, 15, 53, n. m., renommée

CAUTELLE, 253, 406, n. f., perfidie

COADHERENT, COADHERENS, 749, n. m., partisan

COMPACIENT, 584, adj., compatissant

COMPELLER, COMPELLENT, 629, v., contraindre, forcer

COMPLACENCE, 677, n. f., autosatisfaction, vanité

COMPRENDRE, COMPRINSE, 481, v., saisir, attraper

CONDIGNE, 101, adj., approprié, justement proportionné

CONFIDENCE, 189, 374, 781, n. f., confiance

CONTEMPLACION, 121, 756, n. f., réflexion, méditation

CONTEMPLATIF, 163, CONTEMPLATIFZ, 146, 152, CONTEMPLATIVE, 182, CONTEMPLATIZ, 117, adj., qui se consacre à la réflexion

CREDENCE, 276, n. f., croyance

DECEPTIF, 283, adj., trompeur

DEPELLER, DEPELLÉZ, 641, v., repousser

DEPRIMER, DEPRIMÉ, 699, v., abaisser

DESPERACION, 373, 377, 441, n. f., désespoir

DESPERANCE, 438, 676, n. f., désespoir

DESPERER, 282, 440, v., cesser d’espérer

DESPITEUSEMENT, 412, adv., avec mépris, avec arrogance

DESTROIT, DESTROITTE, 3, 18, adj., pénible

DIFFIDENCE, 444, n. f., défiance

DOUBTEUX, DOUBTEUSE, 185, adj., redoutable, redoutée

EGROTANT, 364, 528, n. m., malade

ENNUYER, ENNUYE, 616, v., tracasser

ESTUDIE, 176, n. f., zèle

FANTASIE, FANTASIES, 607, n. f., apparition fantastique

FURT, 406, n. m., vol

IMPORTABLE, 38, adj., intolérable, insupportable

INFERER, 318, 622, v., (faire) subir

JUSTIFICACION, 702, n. f., « Opération de grâce par laquelle Dieu rend juste le pécheur, lui rend l’innocence » (DMF)

MALICIEUX, 283, adj., malfaisant, nuisible

MATTE, 51, adj., découragé, affaibli

MURMURER, 580, 588, MURMURERA, 615, MURMURANS, 597, v., protester, se plaindre

MURMURE, 592, 601, 612, n. m./f., protestation

OPERACION, 176, n. f., action

PAR TANT QUE, 689, 695, conj., parce que

POSTPOSER, POSTPOSE, 113, 531, v., négliger

POURTANT QUE, 177, 196, 237, 342, 345, 352, 421, 431, 467, 693, 696, conj., parce que

REDUIRE, 502, v., ramener

RELENQUIR, RELENQUI, 583, RELINQUENTE, 545, v., abandonner

REPELLER, REPELLE, 558, REPPELLE, 639, v., condamner, rejeter

RUMINER, 233, v., répéter inlassablement

SECLURE, SECLUD, 572, SECLUS, 242, v., écarter, exclure

SENSUEL, SENSUELLE, 540, adj., sensoriel

SENSUELLEMENT, 311, adv., par les sens

SENTENCE, 30, 34, 38, 43, 62, 417, n. f., phrase, formulation

SOLEMNISER, SOLEMNISÉ, 402, v., célébrer

SOURD, SOURDE, 45, adj., souillé

SPECULER, SPECULEES, 248, v., réfléchir

SUBVERTIR, 501, 530, v., détourner

SUFFRAGE, SUFFRAGES, 778, n. m., prière d’intercession

SUPERBIETÉ, 692, n. f., orgueil

SUPERER, SUPERÉ, 289, SUPEREES, 234, SUPERÉZ, 641, SUPPERA, 142, SUPPERER, 141, v., dominer, vaincre

TRIBULACION, TRIBULACIONS, 626, n. f., épreuve

VILLER, VILLÉ, 407, v., outrager