Incunable X

[ai r]

|1 L’art et disposition de bien mourir.

[aij r] |2 Contre remonstrance par figure est l’exposition par escripture de chose vraye. |3 Et necessaire est cest mirouer vray et examplaire. |4 Entendéz  y a bon desir pour bien vivre et bien mourir.

|5 Ja soit ce que, selon le Philosophe ou tiers livre d’Ethiques, |6 « de toutes choses terribles la mort du corps est la plus terrible et hydeuse », toutesfois de la mort de l’ame n’est a comparer, |7 tesmoignant saint Augustin, qui dist : |8  « Plus grande est la perdition d’une ame que de mille corps. » |9 Tesmoingz aussi saint Bernard, qui dist : |10  « Tout ce monde cy n’est a extimer a la valeur d’une ame. »

|59 La temptation du diable de la foy.

[aiiij r] |60 Comme ainsi est que foy est fondement de tout salut et sans icelle nulz ne peult estre saulvéz, |61 tesmoingz saint Augustin, qui dist : |62  « Foy est de tous biens le fondement et entree de humain salut. » |63 Disant aussi saint Bernard : |64  « Foy est commencement de salut humain. |65 Sans icelle nulz ne peut parvenir au nombre des filz de Dieu |66 et sans elle tout labeur humain est inutile. » |67 Pourtant, le diable, ennemy de toute humaine lignee, de tout son pouvoir travaille l’omme en sa dernireté d’icelle destruire toutallement |68 ou au mains de heure et y forvier et errer, disant :

|120 Temptation du dyable de desesperation.

[avj v] |121 Secondement, le diable tempte l’enferme ou mouriteur par desesperation, |122 laquelle est contre espoyr et confidence que l’omme doit avoir en Dieu. |123 Quant le malade est tourmentee de peinez et doleur en son corps, adonc le diable luy donne douleur sur douleur, a l’omme, |124 luy reprouchant ses pechiés et par especial les non confessés, affin qu’il le puisse actraire a desesperance, disant :

|183 Temptation du dyable d’avarice.

[bi v] |184 La tierce temptation de l’ennemy est avarice, que, plus infestant et travaillant les seculiers et charnelz, est trop grant occupation de choses foraines et temporelles, |185 c’est assavoir la femme et amis charnelz ou temporelz et les richesses et enseignemens d’aultres affaires que, en leur vie, ont possidé ou le plus aymé, |186 par lesquelles le diable tres fort vexe et travaille la personne a son diffinement, disant :

|229 Temptation du dyable par impacience.

[biiij r]

|230 Quartement, le dyable tempte le malade par impacience, que vient souvent par grant maladie, disant : |231 « Pourquoy tu souffres ceste grant doleur que est intolerabile de toute creature et a toy du tout inutile ?|232 Ne aussi par tes demerites tel douleur par droit ne devroit estre advenu, |233 car il est escript |234 que ‘Es paines le plus benigne interpretation se doit faire’. |235 Aussi, c’est chose moult griefve que nulz a compassion de toy et que sans raison seuffre tel mal, ja soit ce que les amis faingnent complaindre de bouche. |236 Toutesfois, principalement pour tes biens que tu leur laisses, du cueur ilz desirent ta mort, |237 mais, ton ame yssue de ton corps, a grant paine par l’espace d’ung jour, ton avoir a eulx delaissé, veullent auberger ton corps. »

|298 Temptation du dyable de vaine gloire.

[bvj v] |299 Quintement, le dyable tempte l’omme malade ou mourissant par sa propre complacense, qui est orgueil spirituel, par la quel il est aux devotz, religieux et parfais plus infestes et molestans, |300 car il ne peult l’omme denoncer de la foy ou a desperation ou a impacience induire et actraire. |301 Adoncques tempte il homme par sa propre complaisance, |302 luy jectant au devant telles pensees :

[bviij v]

|347 Bien utile conclusion de ceste salutaire doctrine.

|348 Ce le moriteur laborant en agonye et extremis peult parler et avoir usance de raison, |349 il doyt ses oraison expandre a Dieu, |350 premier invocquer et prier que, par sa tres estimale misericorde et par la vertu de sa passion, il le daigne recepvoir en sa grace. |351 Depuis, priera par toute diligence la Vierge Marie |352 pour sa patrone et moienneresse |353 et, aprés, tous les saintz anges et, par especial, l’ange en sa propre garde deputé |354 et, en oultre, les apostres, martirs, confesseurs et vierges et toutesvois ceulx ou celles plus singulairement qu’il a eu en dilection et reverence, |355 desqueulx le ymage, de la saincte croix et de Nostre Dame luy seront mys au devant.

Table des noms propres

ALIXANDRE, 105, Alexandre le Grand, roi de Macédoine

AUGUSTIN (SAINT –), 7, 61, 148, 177, 262, 266, 269, 336, 360, Augustin, évêque d’Hippone, l’un des quatre Pères de l’Église occidentale et l’un des trente-six docteurs de l’Église

Index des textes cités

Aristote, Éthique à Nicomaque, III, 7 : 6

Augustin

De civitate Dei contra paganos, VIII : 8
De Fide et Operibus, I, 15, 24 : 62
De verbis Domini et apostoli, XVII : 98
Enarrationes in Psalmos, XXXIII, II, 20 : 263 ; XXXII, II, 23 : 337
Sermones, I, XXI, 11 : 97 ; CCCLII, III, 8 (De utilitate agendae poenitentiae) : 178

ADHERENT, ADHERENS, 346, n. m., partisan, complice

ADMONESTER, ADMONESTANT, 370, v., conseiller

AFFECTION, 191, 222, AFFECTIONS, 221, n. f., émotion, sentiment

AFFLICTION, 259, n. f., « Abattement consécutif à un événement douloureux » (DMF)

AFFLICTUEUX, AFFLICTUEUSE, 243, adj., accablant

BENIN, BENIGNE, 209, 234, adj., bienveillant

CAILLEL, CAILLEAUX, 272, n. m., caillou

CAPITÉ, CAPITÉZ, 36, adj., irascible, emporté

COMPLAISANCE, 268, 301, 312, 316, COMPLACENSE, 299, n. f., autosatisfaction, vanité

CONFIDENCE, 122, n. f., confiance

CONTEMPNEMENT, 210, n. m., mépris

DESPERATION, 175, 300, n. f., désespoir

DESPERER, DESPERES, 153, v., cesser d’espérer

DESPICER, DESPICERAS, 158, v., mépriser

DILECTION, 354, n. f., amour porté à qn

DROITUREUR, DROITUREURS, 168, adj., qui agit conformément au droit

EFFICACE, 359, n. f., pouvoir, force

ENCOMBRER, ENCOMBRÉ, 166, v., embarrasser, gêner

ENFERME, 116, 121, 276, 277, n. m., malade

ENFERMECTÉ, 15, ENFERMETÉ, 12,n. f., maladie

ESCHEVER, 77, v., éviter

ESSAUCER v. EXALCER

EXALCER, EXALCÉ, 335, EXALCES, 338, EXALCÉZ, 333, ESSAUCERAS, 328, v., enorgueillir, glorifier

EXIL, 346, n. m., bannissement

EXPEDIENT, 143, adj., profitable

FORAIN, FORAINES, 184, adj., étranger

FOURCLORE, FOURCLEU, 54, FOURCLUST, 222, v., exclure

FURTE, 328, n. m., vol

GEMIR, GEMIST, 160, v., regretter

HORTER, HORTANS, 370, v., encourager

INFESTER, INFESTE, 12, v., agir contre quelqu’un en ennemi

INFESTES, 299, adj., hostile

INSTRUIT, 23, n. m., enseignement

INTERATION, 167, n. f., mort, destruction

IRACUNDEMENT, 133, adv., en étant hors de soi

LOYEN, LOYENS, 357, n. m., lien

MOIENNERESSE, 352, n. f., médiatrice

MOURITEUR, 118, 121, MORITEUR, 348, n. m., mourant

MURMURANT, 254, n. m., mécontent

MURMURER, MURMURANS, 245, v., protester, se plaindre

MURMURATION, 252, n. f., protestation

OFFENDRE, OFFEND, 145, v., offenser

PAROLE, PAROLES, 43, n. f., mot

POSTUME, 243, n. m./f, tumeur

POURTANT QUE, 22, 165, 256, conj., parce que

PRIMOGENITE, 97, adj., premier-né

PUBLICAN, PUBLICANS, 172, n. m., collecteur d’impôts

RAPELLER, RAPELLÉ, 194, v., condamner, rejeter

RELINQUIR, 182, 265, RELINQUE, 207, RELINQUEE, 143, 187, v., abandonner

REMONSTRANCE, 2, n. f., exposé

REMONSTRER, REMONSTRANT, 370, v., exposer

REPPEULX, 219, n. m., nourriture (?)

REVERENCE, 354, n. f., respect, déférence

SPECULER, 57, v., réfléchir

SUBVERTIR, 73, v., détourner

SUFFRAIGE, SUFFRAIGES, 362, n. m./f., prière d’intercession

SUPERER, SUPERÉ, 274, v., dominer, vaincre

SUPERNEL, SUPERNELLES, 224, adj., céleste

TRESPASSER, TRESPASSE, 128, v., transgresser

TRIBULATION, TRIBULATIONS, 264, n. f., épreuve

VEXER, VEXE, 186, v., tourmenter

VOCQUER, 170, v., appeler

YDONNE, 365, adj., approprié, convenable