Manuscrit AA1

[De l'art et science de bien mourir]

[1r] |1 Ce present livre est tres noble, De l’art et science de bien mourir, |2 et y a cinq temptations diaboliques que l’ennemy de nature humaine faict au malade, luy estant en l’article de la mort, |3 et cinq consolations angeliques que l’ange faict au dict malade pour le conduyre et ramener au port de salut comme peult apparoir par les futures et par le rescript qui s’ensuit.

|4Cum omnium terribilium mors corporis sit terribilissima omnesque mori, tam ex debito quam de jure naturali, necesse existat, ynmo et omnino oporteat, expedit christiano secure et bene mori volenti ut sciat mori. |5 Ars enim moriendi nobilissima est. |6Adversus noticiam conquirendam plurimum valere potest quidem brevis exortacionis modus ex sequentibus figuris |7 et earum descriptionibus subtili consideratione notandus et circa eos qui in mortis articulo sunt constituisti practicandus. |8Et quia morituri in extremis graviores et tales habent temptationes quales in vita sua nunquam habuerunt, ideo principalius de illis tractabitur materiis in presenti.

|20 Premiere temptation diabolicque qui s’appelle infidelité et aveuglement de foy.

[2r] |21Temptationum itaque hujusmodi primam hec specificat figura que sit in fide eo quod fides totius humane salutis existat initium et fundamentum, |22teste Apostolo, qui ait : |23« Fundamentum aliud nemo ponere potest. » |24Et alibi idem dicit : |25« Impossibilie est sine fide Deo placere. |26Qui enim non credit, jam judicatus est. » |27 Cum ergo talis tantaque in fide existat vix quod sine ea nulla salus esse potest, |28 ideo humani generis inimicus, dyabolus, totis viribus hominem in extremis a fide totaliter avertere nititur. |29 Viribus saltem ad deviandum in ea aut aliquibus erroribus superstitciosis vel heresim sapientibus laborat decipere moriturum.

[5r]

|54 Seconde temptacion dyabolicque, qui s’appelle desesperation.

|55 Per hanc vero figuram secunda manifestatur temptatio que sic per crimen desperationis cum enim infirmus doloribus cruciatur in corpore, dyabolus dolorem dolorum superadditur, |56 obiciendo ei peccata modis quibus potest et signanter aliqua ei memoriam reducit de quibus non est confessus in finem, |57 ut per hoc eum in desperationem inducat et talis modi crimen quod nullo modo emendari potest est contra spem et confidentiam quam homo habere debet in Deum. |58 Per desperationem enim nil aliud agitur nisi per eam piissimus Deus magis offenditur et alia peccata gravidius agravantur pena quoque eterna in infinitum augmentatur.

[8r]

|93 S’ensuit la tierce temptation dyabolique qui s’appelle impatience.

|94 In hac autem figura tertius modus quo morituri temptantur notari poterit. |95] Et hic fit per impatientiam per quam caritas qua Deum super omnia diligere tenemur utique affenditur decumbentibus. |96 Itaque in lecto mortis maximus dolor corporis accidit precipue his qui non morte naturali sed frequenter ex accidentibus, puta febre vel apostemate aut alia infirmitate gravi et longa, dissolvuntur, |97 nam ad mortem indispositi et invite morientes per hujusmodi infirmitates ne pius afficiuntur ut plerique ex nimio dolore et impatientia amentes et insensati videntur ut in multis est expertum. |98 Ex quo vere constat quod tales utique in vera difficiunt caritate.

[11r]

|122 La quarte temptation dyabolique, c’est vaine gloire et fol espoir.

|123 Dyabolus insuper, calidus temptator et mille modis artifex, devotis et religiosis atque perfectis magis infestus, dum sentit quod moriturum inducere non potest ad deviandum a fide aut ad desperationem et impatientiam, |124 tunc agere dicitur eum per sui ipsius complacentiam, |125 immittens ei atque susurrans tales jacula atque cogitationes : |126 « O quam firmus es in fide quanque fortis in spe et quam constans in patientia, quam multa bona operatus es ! » |127 et sic de aliis in finem ut temptatus superbiatur et tanta sit sui ipsius complacentia ut per eam incurrat dampnationem |128 et iste quantus modus temptani morituros in presenti figura desgnatos esse censetur per quem demon in salutem animarum insidiose machinatur.

[14r]

|155 La quinte temptacion dyabolicque, c’est occupation mondaine.

|156 Postremo quippe prout ex hujus figure ymaginatione intelligi poterit quidem morituri et maxime seculares et carnales homines temptationis incomoda sustinent per inimicum occupationem rerum temporalium et excerciciorum : |157 acta, uxores, liberos et amicos diviciasque et alia que inordinate per sue tempora dilexerunt. |158 Raro, inquam, aliquis secularis sive carnalis seu etiam religiosus vult se ad mortem disponere |159 et, quod deterius est, quicquam de hac reaudire, etiam cum jam agonizat, ipso facto, |160 nam semper sperant se enaturos, quod re vera asurdissimum et pericolosissimum est in homine christiano.

|211 L’angoisse de la mort et citation devant Dieu.

|212La fin et la conclusion de ce petit traicter de l’art de bien mourir est moult utille et proffitable, |213 car, selon que tesmoigne sainct Pol l’apostre |214 que « Dieu, de sa grant grace, ne laisse nul tempter qui ne puisse resister a la temptation », |215 car ceulx qui resistent es temptations de l’ennemy font grant confusion au dyable |216 et avecq se gaignent grant merite pour le salut de leurs ames. |217 Pour laquelle chose, [18r] ung chascum chrestien consti-tué a l’article de la mort, |218 affin qu’i puisse resister a la temptation de l’ennemy, se doit du tout soubmectre soubz la tuiction de Dieu, |219 car, qui de sa volunté ne se consent nullement, l’ennemy ne le peult vaincre, moyennant la grace de Dieu.

Table des noms propres

ABRAHAM, 43, 52, patriarche, père des Hébreux

ACHIOR, 45, chef des Ammonites, conseiller d’Holopherne

ANTHOINE, 152, ANTHONIUS, 142, MONSEIGNEUR SAINCT ANTHOINE, 151, BEATUS ANTHONIUS, 141, Antoine le Grand, anachorète, considéré comme le premier moine chrétien

AUGUSTIN, SAINCT AUGUSTIN, 79, MONSIEUR SAINCT AUGUSTIN, 117, AUGUSTINUS, 110, Augustin, évêque d’Hippone, l’un des quatre Pères de l’Église occidentale et l’un des trente-six docteurs de l’Église

Index des textes cités

Anselme de Cantorbéry, Cur Deus homo ? : 200, 204, 206, 226, 228, 230

Aristote, Éthique à Nicomaque, III, 7 : 10

Augustin, Enarrationes in Psalmos, XXXIII, II, 20 : 111, 118

APPOSTUME, 101, n. m./f., tumeur

CANONIQUE, 35, n. f., évangile canonique

COMPLACENCE, 130, n. f., autosatisfaction, vanité

CONFUSION, 216, n. f., honte

DEBTE, 11, n. f., devoir moral

DEPRIMER, DEPRIMES, 152, DEPRIMES, 153, v., abaisser

DESPERATION, 59, 65, 66, 67, 129, n. f., désespoir

DESPERER, 79, 85, DESPERE, 147, v., cesser d’espérer

EXAULCER, 152, v., enorgueillir, glorifier

FANTASIE, FANTASIES, 17, n. f., apparition fantastique

ILLUMINATION, 40, n. f., « Fait d’éclairer (l’intelligence, l’âme...) des vérités de la foi » (DMF)

INFESTER, INFESTENT, 49, v., agir contre quelqu’un en ennemi

INFIDÉLITÉ, 20, n. f., « État de celui qui ne pratique pas la religion chrétienne » (DMF)

MESMENT, 39, 101, 117, 184, 382, adv., même

MURMURER, 113, 119, v., protester, se plaindre

OFFENDRE, OFFENDUE, 65, v., offenser

RESCRIPT, 3, n. m., copie

SANGLOTZ, 16, 3026, n. m., affliction

SENTENCE, 9, n. f., phrase, formulation

TRESBUCHER, 136, v., tomber

TUICTION, 218, n. f., protection