[11r]

|122 La quarte temptation dyabolique, c’est vaine gloire et fol espoir.

|123 Dyabolus insuper, calidus temptator et mille modis artifex, devotis et religiosis atque perfectis magis infestus, dum sentit quod moriturum inducere non potest ad deviandum a fide aut ad desperationem et impatientiam, |124 tunc agere dicitur eum per sui ipsius complacentiam, |125 immittens ei atque susurrans tales jacula atque cogitationes : |126 « O quam firmus es in fide quanque fortis in spe et quam constans in patientia, quam multa bona operatus es ! » |127 et sic de aliis in finem ut temptatus superbiatur et tanta sit sui ipsius complacentia ut per eam incurrat dampnationem |128 et iste quantus modus temptani morituros in presenti figura desgnatos esse censetur per quem demon in salutem animarum insidiose machinatur.

|129L’ennemy de nature humaine, qui a mille las de tempter les catholiques et pour ce qu’i scet que les religieuses et devotes personnes que a la mort il ne les peult [11v] desvier de la foy ne mectre a desperation ou a impatience, |130 adoncq il les assault par complacence et vaine gloire en leurs eslevant par exaltation en leurs merites, |131 en leur baillant les fleiches de telles perverses cogitations, en leur mectent en leurs pensees : |132 « O que tu es ferme en la foy ! |133 O que tu es fort en esperance et constant en patience ! |134 O que tu as bien vescu et labouré en ta vie ! », |135 affin qu’i se puisse orgueillir et eslever et qu’i preigne en luy mesme tant grant plaisir et vaine gloire, |136 affin qu’i les puisse faire tresbucher avecq luy a dampnation perpetuelle. |137 Et ceste quarte maniere de temptation est moult perilleuse aux parfaictz et bons catholiques.

[12v] |138 La quarte consolation angelicque, c’est humilité en actendant misericorde.

|139 Debet autem moriturus qui, per superbiam spoiritualem, sit ut prefertur, se temptari sentit, cum ignoret an sit odio vel amore dignus, peccata sua humiliter recogitare, ne tamen desperet. |140 Debet nichilominus cor suum ad Deum dirigere per spem Dei misericordie, que est super omnia opera ejus, ponderando atque cogitando quod fidelissimus Deus, qui est ineffabilis veritas. |141 Intueatur, etiam temptatus, beatum Anthonium, cui dyabolus dixit : |142 « Anthonii, tu me vicisti. Cum ego volo te exaltare, tu te deprimis |143 et, cum te volo deprimere, tu te erigis. »

|144 Un chascun bon chrestien, tant plus que de parfaicte vie il soit et aye esté, toutesfois se doibt il doubter s’il est en grace ou non, |145 car, selon que dit le prophete, |146 « nul ne scet s’il est saulvé ou non et doibt humblement penser ses deffaultes ». |147 Touteffois, affin qu’i ne se despere, il doibt fischer son cueur a Dieu et a sa misericorde, qui est dessus [13r] toutes ses euvres, |148 en considerant et en pensant que Dieu, qui est infallible verité, voit toutes choses, |149 car Dieu voit beaulcop des deffaultes en nous que nous ne cuydons pas que ce soit mal faict. |150 Pour ce, nul en ses euvres ne se doibt gloriffier et, dedans les cueurs des creatures, il doibt ainsy regarder. |151 Monseigneur sainct Anthoine, quant il fut tempté, le dyable luy va dire : |152 « Anthoine, tu m’as vaincu, car, quant je te veulx exaulcer, tu t’abaisses et deprimes et mesprises |153 et, quant  je te deprimes, tu te esleves. » |154 Ainsi se doibt le bon chrestien abaisser quant il regarde la grant misericorde de Dieu.


122 Note : Une illustration pleine page sur le 10v.
123 Leçon non conservée : et nulle ; modis mq. ; ad demandum a ; et (apres desperationem) mq.
124 Leçon non conservée : complacentiam immictentes ei
126 Leçon non conservée : firmus est in f. quaque fontis in spe ; constans impatientia
137 Note : Suivent 6 lignes laissées en blanc.
138 Note : Une illustration pleine page sur le 12r.
140 Leçon non conservée : nicholominus ; misericordiam
141 Leçon non conservée : intuetur
145 Leçon non conservée : est charité ou
146 Note : Ecclésiaste, 9, 3
147 Leçon non conservée : dessus contre ses
148 Leçon non conservée : infallibe
154 Note : Suivent 10 lignes laissées en blanc.