[14r]

|155 La quinte temptacion dyabolicque, c’est occupation mondaine.

|156 Postremo quippe prout ex hujus figure ymaginatione intelligi poterit quidem morituri et maxime seculares et carnales homines temptationis incomoda sustinent per inimicum occupationem rerum temporalium et excerciciorum : |157 acta, uxores, liberos et amicos diviciasque et alia que inordinate per sue tempora dilexerunt. |158 Raro, inquam, aliquis secularis sive carnalis seu etiam religiosus vult se ad mortem disponere |159 et, quod deterius est, quicquam de hac reaudire, etiam cum jam agonizat, ipso facto, |160 nam semper sperant se enaturos, quod re vera asurdissimum et pericolosissimum est in homine christiano.

|161Plusieurs gens, et mesmement les mondains qui sont occupéz a diverses negoces mondaines, seuffrent a la fin de leurs jours diverses temptations, |162 car l’ennemy leur monstre diverses occupations des choses temporelles, comme au regard [14v] de leurs femmes et de leurs enfans et amys, de leurs richesses, lesquelles il ont trop aymees, |163 car a grant peine telles gens se vueillent disposer a bien mourir |164 mais vueillent prendre leurs paradis es biens de ce monde. |165 Et, qui plus est, de la mort ne de leur salut jamais ne vueillent ouyr parler. |166 Et encores, puis qu’ilz sont au sanglotz de la mort, si cuident ilz tousjours eschapper, laquelle chose est moult dangereuse et perilleuse a ung chascun bon chrestien.

[15v] |167 La quinte consolation angelicque, c’est entendement au Createur.

|168 Temptatis itaque modo jam tacto, si bene et secure mori voluerint, |169 tale remedium utille est et omnino neccessarium, videlicet |170 ut in tali neccessitatis articulo se per omnia confirment voluntati divine |171 et quod simpliciter et totaliter postponant temporalia et exteriora Deo se plenarie comictendo, nam faciens hec bene proficere poteste. |172 Dicit enim Scotus : |173 « Si quia infirmus qui se jam videt moriturum vult mori et plene consentit in mortem |174 ac si per penam mortis elegisset, sic paciente sustinendo satisfecit pro omnibus venialibus peccatis, |175 ymo auffert ad satisfaciendum prom mortalibus. » |176 Cavendum est etiam ne liberi et amici carnales et alia temporalia moritura ad memoriam reducantur nisi in quantum ejus spiritualis sanitas id postulat et requirit.

|177 La chose neccessaire a ceulx qui ainsi seront temptéz, s’i vueillent bien et seurement mourir, doibvent tel remede [16r] prandre, |178 lequel leur est neccessaire a l’article de la mort, |179 c’est assavoir qu’ilz se doibvent en toutes choses conformer a la volunté divine et simplement laisser toutes choses temporelles et transitoires, |180 eulx totallement submectant a la misericorde de Dieu. |181 Car qui faict cecy, il luy peult moult proffiter, |182 car, selon que disent les docteurs et mesmement maistre Jehan l’Escot : |183 « Se aulcun malade voye qu’i doibve mourir et se consent plainement a la mort, ainsi comme par il vouloit eslire la peine de la mort, |184 il sattiffaict pour ses pechéz venielz et se offre pour sattiffaire pour les mortelz. » |185 Pour quoy y doibt evicter qu’i ne mecte ses amys charnelz et ses biens en sa memoire, |186 car telz biens empeschent qu’i ne puisse regarder au saulvement de son ame, |187 et doit tenir les biens de ce monde comme fiante et ordure, |188 comme dit sainct Pol. |189 Et ainsi il pourra evicter la temptation dyabolique et aller a la fin en paradis.

17r] |190 Verum, testante Apostolo, |191 quod « Fidelis est Deus, qui non permictit aliquam temptari super id quo potest sed facit cum temptacione fructum ». |192 Debet quivis peccator, presertim agonizans, in modum premissum temptatus in finem |193 ut victoriam obtinere valeat sub potenti manu Dei, se humiliari |194 in premissisque temptationibus dyabolo fortiter resistere qui nisi sponte ei consenciat nequaquam potest eum superare |195 quando in omni temptatione mediante divino auxilio superabit. |196 Notandum consequenter quod omnes morturus de hoc letari debet quod moriatur in fide Christi |197 et fateri se non tam bene vixisse sicut debuisset de hoc quod dolere ex corde cum proposito quod se voluerit emendare si sparcium habuerit diucius vivendi. |198 Debet etiam firmiter credere se salvari non posse nisi per mortem Christi unde in sola morte Christi suam fiduciam constituendo cum magna gratiarum actione se totum involvere debet. |199 Et si Dominus voluit eum judicare, dicat : |200 « Domine, mortem Domini Nostri Jesuchristi obicio inter me et judicium tuum. |201 Aliter tecum non contendo. » |202 Dei dixerit eum 17v] meruisse dampnationem. |203 Dicat : |204 « Mortem Domini Nostri Jesuchristi obicio inter me et mala merita mea ipsiusque dignissime passionis meritum loco meritorum que habere debuissem et, heu ! non habeo. » |205 Et iterum dicat : |206 « Mortem Domini Nostri Jhesuchristi pone inter me et iram tuam. » |207 Et cum hoc dicat ter : |208 « In manus tuas, Domine, commendo spiritum meum », |209 cum aliis orationibus presenti materie applicatis que in tractatu artis moriendi continentur et inveniuntur. |210 Amen.


155 Note : Une illustration pleine page sur le 13v.
156 Leçon non conservée : excerxiorum
160 Leçon non conservée : enasuros ; absordissimum
166 Leçon non conservée : mort sil cuident – Note : Suivent 13 lignes laissées en blanc.
167 Note : Une illustration pleine page sur le 15r.
168 Leçon non conservée : Temptatus
173 Note : Jean Duns Scot, Commentaire du Liber Sententiarum, 4.
176 Leçon non conservée : canendum
183 Note : Jean Duns Scot, Liber Sententiarum, 4
189 Note : Suivent 3 lignes laissées en blanc.
190 Leçon non conservée : apostolo et fidelis ; teptari – Note : Une illustration pleine page sur le 16v.
191 Note : Paul, Première Épitre aux Corinthiens, 10, 12
192 Leçon non conservée : quivis precator
197 Leçon non conservée : emandare
198 Leçon non conservée : sola mente christi
200 Note : Anselme de Cantorbéry, Cur Deus homo ?
204 Note : Anselme de Cantorbéry, Cur Deus homo ?
206 Note : Anselme de Cantorbéry, Cur Deus homo ?
208 Note : Psaumes, 30, 6